HTML

http://nevelesielsosegely.blog.hu/media/image/baby-cry.jpg

Nevelési S.O.S.

Sziasztok! 24 éves pedagógusi tapasztalattal, három saját gyerekkel és egy tündéri kisunokával rendelkezem. Szívesen válaszolok bármilyen gyerekneveléssel kapcsolatos kérdésetekre. Kérdezz!!

Gyerekek

Utolsó kommentek

Egy kis önbizalmat is pakoljunk az iskola táskába

2008.07.10. 10:34 Lilo24

 

Egy kis önbizalmat is pakoljunk az iskola táskába

Az iskolaérettség mellett testi-lelki felkészültség, no és a tárgyi feltételek szükségesek a jó starthoz egy elsős kisgyereknek. A szólással ellentétben - minden jó, ha a vége jó - ezúttal a sikeres kezdésen van a hangsúly.

A nyár vége felé az iskolakezdők már némi izgalommal gondolnak a szeptemberre. Érzéseikben osztoznak velük szüleik is, akik, ha lehet ezt fokozni, még nagyobb várakozással tekintenek az előttük álló tanévre. Szakértők szerint elég három dologgal megismertetni a kis nebulót és elmúlik a félelme: az iskolaépülettel, a tanító nénivel és az iskolába vezető úttal. Szerintünk azért ennél több dologra kell gondolniuk a szülőknek a beiskolázáskor.Tanácsainkkal segítünk felkészülni az iskolakezdésre.

Kell egy kis helyismeret

Ha nagyobb diákokat megkérdezünk, mi volt a legizgalmasabb az első hetekben, sokan az iskolaépületre emlékeznek szorongással vissza. Féltek, hogy eltévednek a folyosókon, nem mertek kimenni vécére, féltek a nagyobbaktól, a szörnyű ricsajtól a szünetekben. Az első napokban tehát kísérjük be az osztályterembe a gyereket. Sétáljunk egyet a folyosón, keressük meg a vécét, a lépcsőházat. A legtöbb helyen a tanító nénivel is gyakorolják a tájékozódást az épületben, illetve csak csoportosan közlekednek a folyosókon. Sok helyen az elsős tanító néni előző osztálya veszi pártfogásába az újdonsült iskolásokat. A harmadikosok vagy ötödikesek tanév elején szívesen visszalátogatnak volt tanító nénikjükhöz, és közben az "öregdiákok" nagylelkű gesztusával segítenek a "kicsiknek". A társosztályoknak közös rendezvényeik is vannak. Nagy biztonságot ad a gyereknek az is, ha van az iskolában ismerős felsőbb osztályos vagy testvér. Kérjük meg őt, hogy szünetekben nézzen be az elsős tanterembe.

Ismerkedjünk meg személyesen is a tanító nénivel

A tanító néni személye talán még több izgalomra ad okot. Egyre inkább elterjedt az a gyakorlat, hogy a nagycsoportos óvodások belátogatnak az iskolába, megnéznek egy-két órát, és megismerkednek leendő tanító nénijükkel. A beiratkozáskor is van lehetőség arra, hogy néhány szót váltsanak vele. Fontos, hogy a gyerek olyan kapcsolatot tudjon kialakítani vele, hogy merjen szólni neki, ha valamiért segítségre szorul. Ezért otthon is kellő tisztelettel beszéljünk róla a gyerek füle hallatára.

Segítsük a tájékozódásban

Fontos, hogy a gyerek megismerje az iskolába vezető utat és az iskola környékét is, így nem érzi olyan elveszettnek magát az ismeretlen utcákon. Bár majd csak fokozatosan lesz önálló a közlekedésben, már most szoktassuk hozzá a biztonságos közlekedéshez. Ne a legrövidebb, hanem a legbiztonságosabb utat válasszuk - gondoljunk arra, hogy egy idő múlva egyedül fog itt járni. A legelemibb közlekedési szabályokat saját biztonsága érdekében is be kell tartania. Ha kocsival szállítjuk, nincs alkalma önállóságát fejleszteni, ezért inkább gyalog menjünk a suliba. Kérdés, hogy mikortól járhat majd egyedül. Ez nemcsak a korától, hanem komolyságától, megbízhatóságától is függ, nagyrészt azonban a távolság, a környék közbiztonsága a döntő.

Térjünk át idejében és fokozatosan az iskolás napirendre

A nyári pihenő után nehéz visszatérni a szoros időbeosztást követelő napirendhez. Egyik napról a másikra nem lehet visszazökkenni, ezért egy-két héttel előbb kezdjünk hozzá az iskolás életritmus bevezetéséhez. Este idejében (8 óra tájban) feküdjön le a gyerek. Ha nem álmos, nyugodtan nézegethet könyveket vagy csendben játszhat még az ágyban. Az egész napos iskolai munka majd leterheli őt, és el fog aludni korábban, feltéve, ha megszokta, hogy mindig ugyanabban az időben ágyba kerül. Reggeli nélkül ne induljunk el otthonról. Még ha csak egy teát iszunk is, üljünk le az asztalhoz, beszélgessünk az előttünk álló nap várható eseményeiről. Ezzel talán öt-tíz percet veszítünk a reggeli készülődés során, de ez az egész napra kihat: a gyerek nyugodtabban, összeszedettebben indul el.
Már most gondoljuk át, hogyan telik majd a tanítás utáni napszak. Napközis lesz-e csemeténk, hogyan, mikor jön haza az iskolából, jár-e majd különórákra? Mivel a szülők dolgoznak, valószínű, hogy idén is ugyanabban az időpontban mennek majd gyermekükért az iskolába, mint tavaly az oviba. Ne feledkezzünk meg azonban arról, hogy az iskolában már nagyon keveset játszanak a gyerekek, sok a kötelező foglalkozás, nagyobb fegyelmet követelnek, és jóval kevesebb a mozgáslehetőség. Abban a néhány órában, amit késő délután, este otthon tölt a gyerek, hadd pihenjen, mozogjon, tevékenykedjen a kedvére a maga igénye szerint. Biztonságot ad neki, ha ilyenkor mellette vannak szülei, és ráérnek meghallgatni őt.

Bútorok a tanuláshoz

Minden szülő azt szeretné, ha gyereke jó tanuló lenne. Sokat segít ebben az otthoni környezet tanulásra serkentő kialakítása is.Nem feltétlenül anyagiak kérdése az, hogy ideális tanulóhelyet biztosítsunk a gyereknek. Ha eddig nem volt íróasztala, most időszerű lesz beszerezni egyet a magasságban hozzá illő székkel együtt. Vásárláskor ügyeljünk arra, hogy az asztallap és a széklap magassága akkora legyen, hogy a gyerek a széken ülve, térdét derékszögben behajlítva, talpát a földön tartva egyenes háttal, karját kényelmesen felfektethesse az asztalra. Már nálunk is kaphatók a gyerek növekedését követő, állítható magasságú, dönthető íróasztalok, székek. Ezek valóban végigkísérik a tanulót az első osztálytól az érettségiig, persze áruk is ennek megfelelő. Minél nagyobb az asztal lapja, annál kényelmesebben fér el rajta a sok nagyalakú könyv, munkafüzet, ám egy amúgy is szűk gyerekszobából mégsem veheti el a játszásra alkalmas helyet. Helyes testtartást elősegítő asztalt az ezermester apuka is barkácsolhat. Praktikus, ha sarkai lekerekítettek, vagy húzzunk rá sarokvédőt.
Pszichológusok szerint nem jó az íróasztalt a fallal szemben elhelyezni, mert az beszűkíti a gondolkodást. Szerencsésebb szerintük az ablakkal szembe állítani, hogy a tanulás közben ne a falat bámulja a gyerek. Amennyiben erre nincs lehetőség, akasszunk egy méretes parafatáblát a falra. Erre feltűzhetjük az órarendet, aktuális tudnivalókat, egy jól sikerült rajzot, oklevelet.

Alakítsuk ki a tanszerek rendjét

A tankönyveket, füzeteket az íróasztal fiókjában, polcon, színes dossziékban tárolhatjuk. Megfelelő tárolóhelyet saját kezűleg is készíthetünk öntapadós tapétával bevont kartondobozokból. Ígyekezzünk praktikusan, logikusan elhelyezni a tanszereket, hogy minden kéznél legyen, ha szükség van rá. Íróeszközt, színeseket, ollót, ragasztót, papírzsebkendőt, kis asztali szemetest helyezzünk el az asztalon, hogy ne kelljen megszakítani a tanulást. Szükség lesz úgynevezett technikai, illetve rajzdobozra vagy zsákra. Ebben tartják a nebulók az iskolában hagyható eszközöket. Erre a célra használhatunk cipősdobozt.

Hogyan válasszunk iskolatáskát?

A gyerekek iskolatáskája a fővárosban a leghezebb - derül ki a TÁRKI-nak az Oktatási Minisztérium felkérésére végzett felméréséből. Egy fővárosi kisdiák átlagosan 7,2 kilogrammos táskát cipel nap nap után, de a "legkisebb" teher is átlagosan 5,7 kilogrammos táska cipelését jelenti, mégpedig a vidéki kistelepülések nebulóinak. Az iskolatáskát feltétlenül próbálja fel a gyerek, mielőtt megvesszük. A keményfalú táskák drágábbak, ám tartósabbak, és a tanszerek is jobban elhelyezhetők bennük, kevésbé terheli meg a gerincet, biztosítja a helyes testtartást. Hátránya, hogy önsúlya is van, ezt tetézi még a tankönyvek súlya. Ne vegyünk már első osztályban túl nagy táskát, remélve, hogy ez majd évekig eltart. A hat-hét éves hátára minél kisebb terhet rakjunk, pár év múlva már nagyobb lesz, akkor elbír majd egy méretesebb táskát is.

A füzetek, íróeszközök, tolltartó megvásárlásánál tartsuk szem előtt a környezetvédelmi szempontokat. Sajnos a natúr fa-, bőr-, újrafelhasznált papírtermékek nem olyan tetszetősek a gyerekek szemében, mint a neonfényekben pompázó műanyag holmik. Nehéz meggyőzni a gyereket, miért vegyük az egyszerű kinézetűt, de legalább sorakoztassuk fel érveinket.
A nyár utolsó napjait használjuk pihenésre, az iskolai munkára való lassú ráhangolódásra. Soha ne ijesztgessük a gyereket az iskolával, és próbáljunk magunk is felszabadulni a teljesítménykényszer alól. Ha jókedvűen, örömmel kezdi a kis elsős az iskolát, az már fél sikert jelent.

Szólj hozzá! · 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://nevelesielsosegely.blog.hu/api/trackback/id/tr78561838

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Propeller 2008.08.17. 21:02:03

Egy kis önbizalmat is pakoljunk az iskola táskábaAz iskolaérettség mellett testi-lelki felkészültség, no és a tárgyi feltételek szükségesek a jó starthoz egy elsős [...]

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása